
6 grudnia, w Bydgoszczy, odbyła się konferencja „Postaw na Eksport”, która zainaugurowała rozpoczynający się 9 grudnia nabór wniosków na granty w Funduszu Eksportowym. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy z województwa kujawsko-pomorskiego, składając wnioski, mogą ubiegać się o fundusze na udział w międzynarodowych targach, organizację wizyt studyjnych czy projektowanie kampanii reklamowych. Dofinansowanie obejmuje także certyfikację produktów, dostosowanie wzornictwa do oczekiwań rynków zagranicznych czy wsparcie prawne negocjacji i zawierania kontraktów.
Przed konferencją przedsiębiorcy mieli szansę wzięcia udziału w indywidualnych konsultacjach, podczas których mogli zadać pytania specjalistom. Spotkania te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, dlatego firmy, które nie zdołały umówić się na konsultacje zachęcamy do kontaktu z biurami partnerów Funduszu - Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego sp. z o.o. oraz Izby Przemysłowo Handlowej w Toruniu.
Konferencję otworzył Michał Korolko, prezes Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, który przywitał gości w imieniu zarządu Województwa. Następnie Iwona Pietruszewska-Cetkowska, dyrektor zarządzająca TARR, przedstawiła główne założenia Funduszu Eksportowego. Szczegóły związane z prowadzonym w jego ramach naborem wniosków zaprezentowała Wanda Gogulska, koordynatorka projektu., Następnie omówiła warunki udziału w projekcie oraz wymieniła koszty możliwe do dofinansowania. Datą, którą warto zapamiętać z jej wystąpienia jest 31 grudnia 2019, kiedy to kończy się wspomniany nabór.
Kolejnym punktem programu było wystąpienie Olafa Osicy, dyrektora ds. badań i rozwoju ośrodka analitycznego SpotData i pomysłodawcy projektu „Rynki zagraniczne”. Podzielił się on z przedsiębiorcami spostrzeżeniami wyniesionymi z pracy analityka rynków zagranicznych. Opowiedział, dlaczego ekspansja zagraniczna jest ważna dla firm oraz wskazał korzyści z niej wynikające – m.in. dywersyfikację przychodów, podnoszenie jakości produktów czy możliwość zwiększenia marży. Przedstawił również, jak przygotować się do eksportu. Podkreślił, że koniecznym jest zapoznanie się z regulacjami prawnymi i różnicami kulturowymi rynku oraz oszacowanie dodatkowych kosztów mogących wiązać się z wejściem na nowy rynek zagraniczny..
Po przerwie rozpoczął się panel dyskusyjny, który poprowadził Maciej Głogowski, redaktor radia TOK FM, autor programu EKG – Ekonomia, Kapitał, Gospodarka. Do udziału zaproszeni zostali przedstawiciele firm z regionu, które z powodzeniem prowadzą działalność eksportową. Izabella Suchorzyńska, manager ds. marketingu w Nova Trading S.A., w ciekawy sposób opowiedziała o swojej ponad 20 letniej pracy w dziale współpracy międzynarodowej. Dział ten podzielony jest na cztery kierunki świata, a w każdym z nich pracują osoby świadome specyfiki znajdujących się tam rynków. Podkreśliła również, że wejście na nowy rynek zagraniczny jest często wynikiem wieloletnich zabiegów i poszukiwań niszy dla danego produktu. Następnie głos zabrał Andrzej Piątkowski, wiceprezes Chairconcept.com, przedstawiając na konkretnych przykładach początki ekspansji zagranicznej swojej firmy. Obecnie przedsiębiorstwo może pochwalić się eksportem na poziomie 90% przychodów. Jak mówił pan Andrzej, może być to zasługa wielozadaniowości jego oraz pracowników firmy. Podkreślił też, że w kontaktach zagranicznych najważniejszym jest bycie szczerym i pozostawanie sobą. Z kolei Emilia Sikora, specjalista ds. sprzedaży w spółce Hanplast, zaznaczyła, że targi poświęcone branży, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo (w tym przypadku przetwórstwo tworzyw sztucznych) nie zawsze są jedynymi oczywistymi eventami, na których warto się wystawiać. W ich przypadku targi ogrodnictwa czy targi związane z rynkiem zabawek są równie ważnym punktem kalendarza wstawienniczego. Kolejną osobą, która brała udział w panelu dyskusyjnym był Jacek Polaszewski, dyrektor działu techniczno-handlowego firmy Graform. Opowiedział on o doświadczeniach z eksportem – firma od ponad 20 lat współpracuje z dużymi międzynarodowymi koncernami z branży motoryzacyjnej i elektrotechnicznej. Wszyscy uczestnicy, choć dysponują różnymi doświadczeniami, zgodnie potwierdzili, że dobrym punktem wyjścia dla startujących eksporterów jest udział w targach jako zwiedzający. To pozwoli przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym sprawdzić, czy wystawienie się na danych targach w przyszłości przyniesie firmie korzyści i pozwoli zaprezentować jej potencjał.
Konferencję poprowadził Piotr Józefiak, pracownik Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Wszystkim uczestnikom wydarzenia serdecznie dziękujemy za przybycie.